Kaiu jaoskonna varane äratus Kaiu jaoskonna varane äratus Laupäeva varahommikul võtsid Kaiu jsk naised suuna Peipsi poole. Plaan oli külastada Varnja sibula- ja jõhvikalaata, tutvuda kohalike vaatamisväärsustega ja külastada Kolkja Vanausiliste muuseumi. ikka kuhugi huvitavasse ja looduslikult kaunisse Eestimaa paikka, et saada teada midagi uut ja huvitavat, kohata uusi ja vanu sõpru ning näha midagi ilusat! ← Eelmine Elevant liigutab korraga ühte jalga Järgmine → 77 purki rõõmu Kaiu jaoskonna varane äratus

Kristel Kaasiku 16. sept. 2014

Laadakülastuse peaeesmärk oli kohaliku sibula ja jõhvika ostmine ning seeläbi kohalikke põllumeeste toetamine. Sibula- ja kurgikasvatus ning kalapüük on Peipsi ääres põhilisteks sissetulekuallikateks. Sibulaid oli laadal võimalik osta kas punutud vanikutes, pärgades või lahtiselt. Pakuti veel ohtralt kohalikku mett, jõhvikaid ja aiasaadusi.

Külastasime ka Varnja Vanausuliste kirikut. Enne muuseumi tegime aega parajaks Alatskivi lossi külastades. Teel lossi sõitsime läbi Kolkja küla ja ostsime kohalikelt
memmedelt sibulaid ja suitsukala. Kella üheks oodati meid Kolkja Vanausuliste muuseumi, kus meid võttis vastu sõbralik giid Lilli. Lilli rääkis väga põhjalikult ja huvitavalt vanausuliste elust, tavadest ja rituaalidest. Vanausulistel on kolm tähtsamat rituaali: ristimine, pihtimine ja matused. Saime teada, et Peipsiääre on väike vald, kus elab veidi üle 700 inimese. 80 nendest on lapsed, alla 18 eluaasta ja nendest kohalikus koolis käib 58 last. 164 on tööealised ja ülejäänud on eakad. Kõige vanem vallaelanik on 99 aastane.

Kaiu jaoskonna varane äratus

Peamised elatusallikad on sibula- ja kurgikasvatus ning kalapüük. Saime teada ka  põhjuse, miks Peipsi äärsed sibulapeenrad on nii kõrged. Põhjus on selles, et maapind on kaua väga märg, sibul aga tahab kuivemat kasvukohta. Kõik peenrad tehakse käsitsi ja labidaga. Ühel mehel kulub eluajajooksul neli labidat. Muuseumi eksponaadid andsid hea ülevaate vanausuliste elust ja tegemistest. Lilli rääkis lahti samovari tööpõhimõtte ja tee joomise kombed. Kes soovib rohkem vanausuliste elust ja olust teada saada, siis külastage muuseumi ja võtke ka kindlasti giid. Soovitame soojalt!

Peale muuseumis ammutatud teadmisi suundusime RMK puhkekohta piknikule. Üllatuseks meile, kes me elame Kaius, asub sealkandis Kaiu järv. Loomulikult otsustasime pikniku korraldada just seal. Kaiu järv asub Jõgevamaal, Saare vallas, Kääpa Maastikukaitsealal. Teel piknikule avastasime Kadrina mõisa juures huvitava pargi. Pargis ilutses puuskulptuuride väljapanek meile juba tuttavattest tegelaskujudest: Leopold koos Äpuga, Sipsik, Kunksmoor koos Kapten Trummiga ja palju teisi.

Päev möödus linnulennul ja lõpuks jõudsime Kaiu järve äärde. Tegime lõkke üles ja hakkasime  suppi keetma. Seenehuvilised kondasid mööda metsa, leidus tõmmu-, kuuse-, ja männiriisikaid, sekka mõni puravik. Samuti leidsime hulganisti erinevaid kärbseseeni. Supp valmis, istusime lauda ja lasime hea maitsta. Laual isutasid veel kodust kaasa võetud marineeritud kurgid ja räimed. Magustoiduks oli kringel ja küpsised. Einestamise ajal muljetasid kõik tänasest päevast, sibulatest, jõhvikatest, seentest, vanausulistest ja paljudest muudest teemadest.

Kõht täis pugitud, jutud räägitud pakkisime asjad ja prügi kokku, ning võtsime suuna Palamuse poole. Mõte oli minna külla KL Rapla maleva endisele maleva pealikule Arni Ilvesele. Kahjuks ei olnud teda kodus ja seega me ei asusime kodupoole teele. Tagasiteel tekkis mõte, et järgmisel aastal võtame suuna.......ikka kuhugi huvitavasse ja looduslikult kaunisse Eestimaa paikka, et saada teada midagi uut ja huvitavat, kohata uusi ja vanu sõpru ning näha midagi ilusat!

Järgmine →
77 purki rõõmu

Kaiu jaoskonna varane äratus

Laadakülastuse peaeesmärk oli kohaliku sibula ja jõhvika ostmine ning seeläbi kohalikke põllumeeste toetamine Sibula- ja kurgikasvatus ning kalapüük on Peipsi ääres põhilisteks sissetulekuallikateks Laupäeva varahommikul võtsid Kaiu jsk naised suuna Peipsi poole. Plaan oli külastada Varnja sibula- ja jõhvikalaata, tutvuda kohalike vaatamisväärsustega ja külastada Kolkja Vanausiliste muuseumi.